ACTUALITATE

Rețeaua infracțională de la Vama Călărași a ajuns la pușcărie

Print Friendly, PDF & Email

Au fost duși la pușcărie înainte de Revelion, în data de 28 decembrie 2020. Este vorba de ultimii doi funcționari vamali din cadrul Direcţiei Judeţene de Accize şi Operaţiuni Vamale Călărași, în ceea ce s-a constituit, începând cu anul 2012, unul dintre cele mai mari dosare de evaziune fiscală din România, așa-numitul Dosarul Motorina.

La data de 12 septembrie 2012, prin Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism, s-au efectuat 33 de percheziții domiciliare 13 în județul Constanța, 4 în municipiul București, 8 în județul Călărași, 3 în județul Sibiu, două în județul Prahova și câte una în județele Giurgiu, Aba și Vâlcea. În fapt, membrii grupării au achiziţionat cantitatea de peste 11.000 tone motorină Euro 5, în regim suspensiv de la plata accizelor, în scopul transformării în produse petroliere inferioare, respectiv combustibil lichid greu şi motorină Navo, prin antrepozitul fiscal situat în municipiul Călăraşi. În realitate, motorina era comercializată prin intermediul unor societăţi comerciale care deţineau staţii de distribuţie a carburanţilor, pe circuitul comercial fiind interpuse şi societăţi comerciale tip „fantomă”, fiind utilizate documente contabile din care să rezulte în mod nereal că au fost achitate accizele.

Sorin Vrăjitoru

Activitatea infracţională a fost sprijinită de către funcţionari vamali din cadrul D.J.A.O.V. Călăraşi, prin efectuarea unor controale formale la societăţile comerciale implicate şi prin asigurarea unor spaţii necesare funcţionării societăţilor. Un astfel de spațiu a fost asigurat, prin intermediul părinților, de Sorin Vrăjitoru, fost lucrător vamal și fost deputat de Călărași din partea Partidului Social Democrat.

Monica și Ion Voicu

Ion Voicu, șef al Direcţiei Judeţene de Accize şi Operaţiuni Vamale Călărași, la data comiterii faptelor, a fost săltat la data de 11 septembrie 2012: Deținea inclusiv un apartament, la malul mării. Soția acestuia, Monica Voicu, administra firma Red Cafe SRL, din Călărași, care era deținută de două personaje dubioase din Constanța, Valenta Dumitrașcu și Sevastița Dinu, ambele implicate în dosarul de evaziune fiscală cu motorină, capul rețelei fiind considerat Sorin Blejnar, fost șef al Agenției Naționale de Administrare Fiscală, pe vremea guvernării PDL.

Adrian Andronescu, fost funcționar vamal în cadrul Direcţiei Judeţene de Accize şi Operaţiuni Vamale Călărași, în vârstă de 59 de ani, a fost dus la pușcărie, după ce Curtea de Apel București, prin sentință definitivă, l-a condamnat la o pedeapsă cu închisoarea de 4 ani, pentru comiterea infracțiunilor de sprijinire a unui grup infracţional organizat și complicitate la evaziune fiscală.

Andrei Anton

Unul dintre cei mai vocali lucrători vamali, pe perioada cercetărilor și a judecării dosarului, a fost Andrei Anton.

„Am adunat în acestă postare ultimii 7 ani din viață, ultimii 7 ani teribili din viața mea. Procurorul Burcea Mihaela de la D.I.I.C.O.T. Biroul Teritorial Călărași a reușit să-mi distrugă cariera, sănătatea, a reușit să-mi distrugă liniștea (aproape noapte de noapte visez că sunt în fața judecătorului încercând să-mi dovedesc nevinovăția). În perioada aceasta s-a accentuat lupta între partidele politice în ceea ce privește justiția, opoziția acuză puterea că dorește să-și scape ,,penalii” de dosare dar nimeni nu se mai gândește la cei mulți și necunoscuți cărora le sunt distruse viețiele. La nivel declarativ da, se amintește și de noi cei necunoscuți dar atât….”

Andrei Anton a fost condamnat, în schimb, la 5 ani de pușcărie, pentru complicitate la evaziune fiscală, sprijinire a unui grup infracțional organizat și abuz în serviciu, după ce instanța de fond, Tribunalul Călărași, îl condamnase la 3 ani de închisoare cu suspendare.

„Sunt judecat pe baza unui rechizitoriu penibil ce cuprinde falsuri este subiectiv, superficial, în care reaua credință se împletesc cu imcompetența, organele de cercetare penală și procurorul nu au înțeles absolut nimic din procedura de autorizare a unui antrepozit fiscal. În justiția românească se aplică dubla măsură și voi da 2 exemple cât mai scurte:1.Aceași rețea la Călărași și Constanța, același mod de operare, la Călărași au ,,lucrat” 7 săptămâni, la Constanța, 56 de săptămâni, la Călărași inculpați sunt cei care au oprit grupul infracțional la Constanța au fost opriți de DNA. La Constanța din așa numitul ,,palier de protecție” fac parte funcționari de rang înalt Blejnar Sorin, Comăniță Viorel și Secăreanu Florin Dan, la Călărași funcționari de execuție Andrei Anton , Andronescu Adrian și Nicolescu Dan. 2.Șoferii care au transportat motorina sunt martori, și dacă organele de cercetare penală au fost de bună credință atunci incompetența acestora este fără margini, este totală. Șoferii transportau motorină fără acciză, în momentul în care autocisterna era încărcată se făcea un process verbal de sigilare, șoferul declara traseul pe care urmează să se deplaseze, timpul aproximativ până la destinație și de asemenea i se punea în vedere că la locul de descărcare trebuia să aștepte 48 de ore un eventual control al Vămii. Abia după 48 de ore puteau rupe sigiliul legal aplicat iar ruperea lui înainte de îndeplinirea acestei proceduri reprezintă faptă penală. Nu cred în incompentența organelor de cercetare penală ci mai dgrabă cred în faptul că șoferii dacă erau inculpați (erau foarte mulți) ar fi spus adevărul care de fapt nu s-a vrut. Extrapolând la un alt caz, dosarul ,,Puiul de Bărăgan” șoferii care au transportat carne de pui sunt inculpați și acuzați de complicitate la evaziune fiscală. Comparând marfa transportată, motorina fără acciza și carnea de pui mi se pare o anormalitate ca unii să fie inculpații și alții martori. De asemenea este uluitor cum cei care cumpărau motorina de Atlantis Premium sunt martori și nu inculpați, deci cei care încasau acciza și apoi o împărțeau la restul grupului au venit la proces în calitate de martori șă ajute judecătorul la aflarea adevărului. Deci șoferii plecau de la rafinărie cu documentele mărfii undeva pe drum erau așteptați li se schimba documentele, pe acestea din urmă era trecut un nume de șofer fals și de asemenea un număr de înmatriculare al autocisternei fals. Deci cât de ,,deștept” trebuie să fii ca șofer să știi că te cheamă Miu Ion, pe acte să scrie că astăzi te cheamă Barbu Vasile, conduci autocisterna cu nr. B22 AAA și pe acte să scrie că astăzi conduci autocisterna B 45 BBB? Cât de ,,deștepți” puteau fi cei care cumpărau motorină și vedeau că pe acte era un număr de înmatriculare iar în realitatea era alt număr. Cât de competent ești ca organ de urmărire penală să vezi N.I.R.-urile la stațiile de comercializare care nu au trecut prețul de vânzare al motorinei și să crezi că acel comerciant a lucrat corect și a fost de bună credință?Cât de competent ești ca organ de urmărire penală să nu aduci în fața judecătorului pentru a răspunde Comisia de autorizare care a autorizat pe Atlantis Premium fără Manual de procedură, fără Autorizație de mediu o intalație petrochimică, fără măcar un process verbal de punere în funcțiune și câte altele?Un singur aspect vreau să mai pun în evidență, unul care practic frizează absurdul dar care caracterizează foarte bine sistemul judiciar românesc: martorul Baranga Emanuel director executiv adjunct al Vămii Călărași la momentul desfășurarii faptelor a venit și a declarat ceva parcă desprins din filmele cu Al Capone.Extras din declarația martorului Baranga Emanuel data de 09.05.2016 la Tribunalul Călărași:,,După 1 ianuarie 2011 am primit un telefon de la direcția Regională Constanța (structura ierarhic superioară a instituției unde lucrez), unul dintre directori invitându-mă să ne întâlnim undeva pe drumul dintre Călărași și Constanța . La această întâlnire mi s-a atras atenția să avem grijă cu documentele atestând sosirea mărfii la antrepozitul Atlantis Premium S.R.L., spunându-mi-se că este dispoziția directorului general (directorul de regională).Mi s-a spus în mod expres să avem grijă să se închidă toate operațiunile respective să se confirme realitatea transportului, întâlnirea fiind foarte scurtă de aproximativ 10 min.”

Fraudarea bugetului consolidat al statului nu ar fi fost însă posibilă fără existenţa unui palier de protecţie format chiar din reprezentanţi ai autorităţilor statului cu atribuţii pe linia supravegherii, controlului şi monitorizării activităţii desfăşurate de inculpaţi, sub o aparenţă de legalitate. Acest palier este reprezentat de însuşi directorul regionalei judeţene a Agenției Naționale Vamale, inculpatul Voicu Ion, precum şi de alţi angajaţi ai acestei instituţii şi anume inspectorii vamali – inculpaţii Andrei Anton, Andronescu Adrian (agenţi vamali) şi inculpatul Nicolescu Dan (controlor vamal). Având în vedere amploarea activităţilor infracţionale desfăşurate de inculpaţi, pe parcursul derulărilor activităţilor au mai fost angrenate în acest mecanism şi alte persoane a căror contribuţie şi implicare nu au avut însă aceeaşi semnificaţie cu a celor deja menţionate. Este vorba despre Gimpirea Florentina, Olteanu Răzvan-Mihai, Ionuţă Mircea, Radu Alexandru-Bogdan şi Belba Nicolae. Faptic, mecanismul creat a fost unul cât se poate de simplu: membrii de bază ai grupării, dar şi cei care au sprijinit gruparea – aceştia făcând posibilă funcţionarea întregului sistem – au utilizat o societate nou înfiinţată (S.C. Atlantis Premium SRL) pentru a achiziţiona motorină în regim suspensiv de la plata accizelor datorate statului sub pretextul prelucrării acesteia în produse inferioare sau subproduse.

În acest caz, prejudiciul adus bugetului de stat a fost stabilit la suma de 37.225.298 lei, la data comiterii faptelor.

Arată mai mult

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
Close
Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker
WhatsApp WhatsApp