Pe 30.09.2024 este programat primul termen de judecată, în dosarul nr. 1312/30/2023, pe rolul Tribunalului Timiș, ca instanță de fond.
În cauză figurează 35 de inculpați, acuzați de constituire a unui grup infracțional organizat, delapidare în formă continuată cu consecințe deosebit de grave și spălare de bani în formă continuată, cu scopul de a prejudicia CFR Marfă, prin intermediul firmei călărășene Remat SA, prin vânzarea în pierdere, cu ajutorul Bursei de Valori București, a 2.450 de vagoane.
Prețul de achiziție a fost de 120 euro/tona de fier vechi, în condițiile în care prețul mediu practicat pentru “deșeu fier vechi greu” era de 175,88 euro/tonă, iar pentru “deșeu fier vechi special” (oțel) era de 218,90 euro/ tonă. A rezultat că prin această manoperă s-a realizat practic o subevaluarea a bunurilor cu 82,42% în cazul “deșeurilor fier vechi special” (oțel) și cu 46,56% în cazul “deșeurilor fier vechi greu”.
Primele descinderi, ale lucrătorilor Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism, au avut loc în cursul zilei de 3.05.2017, când au fost efectuate 63 de percheziții pe raza municipiului București și a județelor Timiș, Caraș-Severin, Hunedoara, Prahova, Mehedinți, Călărași, Arad, Teleorman, Dâmbovița, în cadrul unei acțiuni vizând destructurarea grupului mafiot.
DIICOT Timiș a reținut 19 persoane, în urma descinderilor, printre care fosta conducere a companiei de stat CFR Marfă – reprezentată de directorul general Mihuț Constantin Crăciun, directorul Operațiuni Dezvoltare, Daniel Ciobanu, directorul Departamentului Vânzări – Trafic, Pavel Bărculeț Pavel, directorul Economic – Financiar, Eugen Tudor, directorul de Trafic, Constantin-Nicolae Alupoaie-Drăgoescu, directorul de Vagoane, Florin-Claudiu Enache, și șeful Serviciului Exploatare Vagoane, George Niculescu -, dar și conducerea Remat Călărași, reprezentată de directorul general, Ion Găbreanu și Tawil Abass.
„Unii dintre reprezentații firmei de colectare a deșeurilor (Remat SA Călărași) au exercitat, la nivel local, constrângeri asupra membrilor comisiilor de casare, amenințând intervenția pe lângă conducerea unității în vederea destituirii din funcție, în cazul în care nu se conformau planului infracțional”, conform datelor procurorilor Antimafia.
Ulterior încheierii contractului de vânzare cumpărare din data de 29.08.2016, în vederea ascunderii adevăratei naturi a materialelor care intrau în compunerea vagoanelor, în documentele privind operațiunile comerciale au fost atestate fapte și împrejurări nereale, activitate facilitată de reprezentanții din nivelul decizional și administrativ al societății comerciale din Călărași. În manoperele frauduloase au fost implicați factori de decizie de la nivelul central și teritorial a societății de transport, precum și reprezentanții societății beneficiare, după cum urmează: 1. Primul nivel al grupului infracțional organizat a fost constituit din conducerea executivă centrală a Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă, compusă din directorul general, directorul operațiuni dezvoltare, directorul departament vânzări – trafic și directorul economic – financiar, care prin intermediul unor operațiuni bursiere și comerciale, au prejudiciat patrimoniul societății, prin ascunderea adevăratei naturi a materialelor care intrau în compunerea activelor societății, subevaluarea acestora și obținerea unui preț mai mic de vânzare decât valoarea reală. 2. Al doilea palier al grupului infracțional organizat a fost reprezentat de către funcționari din cadrul structurilor sau departamentelor tehnice care funcționau în subordinea directorului vagoane, care, contrar prevederilor legale, procedurilor și regulamentelor interne, au întocmit documentația tehnică de specialitate, atestând fapte și împrejurări nereale privind componența activelor societății care au făcut obiectul operațiunilor bursiere și comerciale. De asemenea, aceștia au supravegheat modul în care structurile teritoriale din subordine au pus în executare dispozițiile privind fraudarea patrimoniului societății. 3. Al treilea palier al grupului infracțional organizat a fost constituit din administratorii structurii de transport feroviar care au pus în executare operațiunile bursiere și comerciale prin procedee tehnice menite să ascundă adevărata natură a materialelor care intrau în compunerea activelor societății. 4. Al patrulea palier al grupului infracțional organizat a fost constituit din reprezentanții societății comerciale din Călărași, beneficiară a contractului încheiat în 2016. Reprezentanții societății comerciale din Călărași au cunoscut activitățile de subevaluare și ascundere a naturii bunurilor operată de reprezentanții unității de transport feroviar de marfă și au facilitat activitatea de delapidare a acestei societăți.
A fost stabilit un prejudiciu, cauzat prin activitatea infracțională, în sumă de 33.628.496,44 lei (7.541.036,11 euro)!
Pe camera preliminară, dosarul a stat, la Tribunalul Timiș, până la data de 16.02.2024, când au fost respinse cererile și excepțiile invocate de inculpați. Curtea de Apel Timișoara a menținut soluția, respingând, la data de 25.06.2024, ca nefondate, contestațiile formulate de Jianu Dan, Toader Dan, Mitroi Adrian, Tudor Eugen, Ciobanu Daniel, Bărculeț Pavel, Enache Florin Claudiu, Farcaș Bogdan Emilian, Ionescu Violeta, Mascovescu Mircea Ioan, Filip George Corneliu, Corodan Gelu Ioan, Mutașcu Mihai, Voicu Marinica, Pătrașcu Virgiliu, Popescu Mona Aurora, Filipescu Denisa, Bonta Dan Silviu, Onescu Cornel Cătălin, Fologea Dorina, Bugheanu Felicia Rodica, Pănoiu Ilie, Hamza Neculai, Vasiliu Sorin Ionel, Tawil Abbas, Tawil Youssef, Găbreanu Ion, Budu Marinela și Ana Elena.