Spanțov: 8 kilometri de asfalt
Două proiecte i-au fost aprobate Primăriei comunei Spanțov, prin Ministerul Dezvoltării, în cadrul Programului Național de Dezvoltare Locală. Pentru asfaltare străzi de interes local, suma alocată este de 10.065.831 lei, la care se adaugă suma de 851.661 lei necesară pentru reabilitarea și modernizarea sediului administrativ al localității. Viceprimarul localității, Cornel Toma, ne spune că se vor asfalta străzi pe o lungime de 8 kilometri, în special cele care sunt perpendiculare față de drumul principal care străbate comuna, DN31. Se vor asfalta străzi, în mod egal, în toate satele componente ale comunei, Cetatea Veche, Spanțov, Stancea. La acest moment, în satul Spanțov există străzi asfaltate pe o lungime de 600 de metri, lucrare executată în cursul anului 2012, din fonduri locale, iar prin fondurile repartizate de Ministerul Dezvoltării se vor asfalta străzi pe o lungime de alți 1,4 kilometri. Pe aceeași lungime vor fi asfaltate străzile și din satul Cetatea Veche, urmând ca diferența să însemne străzi asfaltate în cel mai mare sat al comunei, Stancea, care cuprinde și fostul sat Clinciu.
Se lucrează la rețeaua de canalizare
La acest moment, se lucrează în cadrul primei etape a Programului Național de Dezvoltare Locală, însemnând introducerea rețelei de canalizare și a celei de apă potabilă. Pentru lucrarea de canalizare, s-au alocat fonduri pentru executarea unei rețele pe o lungime de 16 kilometri, lucrarea fiind finalizată în proporție de 75 la sută. Se lucrează pe raza satului Stancea, unde mai sunt de executat lucrări pe o lungime de 4 kilometri. S-au executat lucrări și la stația de epurare, amplasată între satele Spanțov și Stancea, unde a fost deja montat un modul colector, din patru, deversarea urmând să se facă prin intermediul unui canal conectat la fluviul Dunărea. La rețeaua de canalizare, lucrările au demarat în cursul anului 2014, efectuându-se deja racordări. Toate gospodăriile beneficiază, la poartă, de conductă de racordare la rețeaua de canalizare, cel puțin în satul Spanțov, coloana trecând pe drumul principal care traversează comuna, la care se adaugă o altă coloană, în lungime de 2 kilometri, în interiorul satului, pe străzile secundare. Pentru străzile situate în zone de vale, s-au montat pompe de împingere. În Cetatea Veche, două străzi laterale sunt conectate la rețeaua de canalizare. La fel se întâmplă și în satul Spanțov. La acest moment, sunt executate 520 de racorduri. La primul moment, se vor racorda instituțiile publice. Lucrarea de introducere a rețelei de canalizare se va încheia în această toamnă.
Stație de tratarea apei
Pe raza comunei Spanțov, rețeaua de apă va fi preluată de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Ecoaqua, în ideea că vor urma investiții masive în acest sistem, chiar dacă prețurile pentru serviciul de alimentare cu apă și canalizare vor crește substanțial. Există acum o stație de alimentare pe raza satului Cetatea Veche, localitate situată peste cota celorlalte sate componente, apa potabilă distribuindu-se prin cădere. Pe perioada verii, datorită debitelor scăzute ale puțurilor, apa potabilă nu ajunge în toate gospodăriile. În comuna Spanțov, metrul cub de apă este de 1 leu metrul cub, la care se adaugă suma de 3 lei, pentru fiecare gospodărie, percepuți sub formă de abonament. La paușal, costul apei potabile este de 40 de lei, lunar, pentru fiecare gospodărie, dar sistemul de alimentare cu apă este contorizat într-o proporție covârșitoare. Viceprimarul Cornel Toma afirmă că nu există cine știe ce beneficii prin preluarea rețelei de apă potabilă și canalizare de operatorul regional ADI Ecoaqua, acesta urmând doar să administreze acest sistem, cu promisiunea că se vor efectua și alte investiții, în special în extinderea rețelei și în ceea ce privește calitatea apei potabile. Se mizează pe faptul că ADI Ecoaqua va amenaja o stație de tratarea apei, dar și refacerea stației de alimentare cu apă de pe raza satului Spanțov, aceasta fiind executată în 1992.
Lucrări specifice
Numărul gospodăriilor racordate la rețeaua de alimentare cu apă înseamnă, procentual, 87 la sută. Se așteaptă ca ADI Ecoaqua să găsească soluții tehnice pentru executarea racordurilor la conducta principală, câtă vreme aceasta are un diametru neobișnuit, necesitând coliere atipice. Acestea nu pot fi găsite la magazine sau firme specializate, existând și formula efectuării de lipiri prin aparate specifice. Din fonduri proprii, anul acesta s-au efectuat igienizări în instituțiile de învățământ, școli și grădinițe, fiind folosiți și beneficiarii de ajutor social.
Ștefan Vodă: Economii pentru drumuri
7.809.229 lei este suma totală repartizată de Ministerul Dezvoltării, prin Programul Național de Dezvoltare Locală, comunei Ștefan Vodă. Din acești bani, 6.445.992 lei vor fi folosiți pentru modernizarea străzilor, prin turnarea de covor asfaltic. George Avram, primarul localității, ne spune că, la acest moment, în Ștefan Vodă sunt străzi asfaltate, din fonduri proprii, într-un procent de 45 la sută, însemnând 11 kilometri. În fiecare an, în ultimul timp, din banii economisiți, la Ștefan Vodă s-au asfaltat, puțin câte puțin, străzi. Toate celelalte străzi sunt pietruite, iar cu suma repartizată de Ministerul Dezvoltării se vor asfalta alte drumuri, pe o lungime de 14 kilometri, adică aproximativ 95 la sută din comună. Vor rămâne neasfaltate, ci doar pietruite, străzi pe o lungime de circa 1 kilometru, însă acestea sunt cele mărginașe, cu gospodării nelocuite, rare sau părăsite. Pentru suma repartizată pentru modernizarea străzilor, partea de cofinanțare locală este de circa 11 la sută, așa că suma totală care se va investi, în următorii ani, în infrastructura rutieră, la Ștefan Vodă, va fi de mai bine de 1,5 milioane euro.
1 milion de euro de la Mediu
Primarul Avram se laudă că în comună nu sunt drumuri de pământ, care ar implica cheltuieli substanțiale. „Ne este mai ușor pentru că avem străzile pietruite și ne este mai ușor să punem un strat subțire de pietriș-balast, după care să venim cu covorul asfaltic.” Avram preconizează că până în 2020, tot satul Ștefan Vodă va fi asfaltat, chiar dacă va fi necesar să se apeleze la resurse proprii. Asfaltarea satului nu va afecta rețeaua de alimentare cu apă potabilă, care este situată în proximitatea curților. Rețeaua de alimentare cu apă potabilă este introdusă începând cu anul 1993, numai că este compusă din conductă de fier, pe o lungime de 7 kilometri, în timp ce 19 kilometri este rețea cu conductă de plastic. Se vor efectua lucrări de înlocuire a conductei de fier, fără să afecteze structura asfaltică a drumurilor. În prezent, se lucrează și la rețeaua de canalizare, lucrările urmând să se deruleze până în cursul lunii ianuarie 2019. Și rețeaua de canalizare se află între stradă și curți. Finanțarea este asigurată prin Administrația Fondului de Mediu, iar prima etapă include introducerea unei rețele pe o lungime de 8 kilometri, însemnând zona principală a localității. Finanțarea actuală este de 1 milion de euro, contribuția locală fiind de 6 la sută.
Reticență la nou
Cea de-a doua etapă va însemna introducerea de rețea de canalizare pe o lungime de 12 kilometri. Pentru etapa a doua există depus doar proiectul, la acest moment, tot la Administrația fondului de Mediu. George Avram crede că multe gospodării se vor racorda și la rețeaua de canalizare câtă vreme, la momentul introducerii rețelei de apă potabilă, foarte mulți gospodari au privit acest fapt cu reticență. „Foarte puțini au vrut să se racordeze la rețeaua de apă potabilă, spunând că ei nu beau apă de pe țeavă”. Avram spune că se așteaptă la aceeași reacție din partea locuitorilor, legat de racordarea la rețeaua de canalizare, dar cu timpul își vor da seama de beneficiile oferite de acest sistem. La Ștefan Vodă, apa potabilă are prețuri modice, fiecare gospodărie plătind o sumă mai mică de 100 de lei, anual. George avram știe că aceste costuri, legate de distribuire a apei și de canalizare, vor crește substanțial în momentul în care ambele rețele vor trece în administrarea operatorului regional Ecoaqua. O decizie în acest sens nu a fost luată. Sistemul de canalizare cuprinde și construirea unei stații de epurare, cu deversare într-un canal colector, nefolosit. materiile solide vor fi distribuite ca îngrășământ organic, în agricultură.
Grădiniță nouă
S-au alocat fonduri și pentru construirea unei grădinițe, Ministerul Dezvoltării repartizând comunei Ștefan Vodă suma de 1.363.237 lei. Grădinița va fi amplasată pe terenul fostei brutării din localitate, beneficiind de un spațiu de 2.000 mp. Va avea o suprafață desfășurată de 500 mp și va include 5 săli de clasă, la care se adaugă grup alimentar, sală de dușuri, dar și dormitoare. De această construcție vor beneficia 130 de copii. Va funcționa și în sistem after-school. În suma repartizată sunt cuprinse nu numai lucrările de construcție, ci și mobilier și dotări, mese, scaune, paturi, saltele, material didactic, inclusiv jocuri și jucării. Cele două proiecte, cel de asfaltare de drumuri și cel privind construirea grădiniței se află în stadiul de obținere a avizelor necesare. La acest moment, se întocmește documentația pentru accesarea unui alt proiect pentru monitorizarea video a întregii localități, mai ales că în Ștefan Vodă, în ultimul timp, s-au petrecut fapte antisociale inclusiv cu violență. Vor fi monitorizate străzile și intersecțiile, cu monitorizare în sediul de poliție și în sediul primăriei. Valoarea unui astfel de proiect, depus pe Grupul de Inițiativă locală, este de circa 100.000 de euro, însemnând minim 60 de camere de monitorizare. Se urmărește și îmbunătățirea iluminatului public prin introducerea lămpilor cu led, rezultând economii substanțiale, la bugetul local.
Ulmeni: 4,4 milioane euro pentru investiții
Două proiecte a depus Primăria Ulmeni, în cadrul Programului Național de Dezvoltare Locală. Gheorghe Uleia, primarul comunei, ne spune că se vor primi finanțări consistente pentru sistemul de apă potabilă și canalizare și pentru modernizarea străzilor. 13.963.995 lei este suma alocată, de Ministerul Dezvoltării, pentru sistemul de canalizare și stație de epurare și pentru reabilitarea sistemului de alimentare cu apă potabilă. Pentru proiectul de modernizare străzi, la Ulmeni, suma alocată este de 6.100.460 lei. În total, este vorba de 20.064.445 lei, echivalentul a 4,4 milioane de euro. Sistemul de canalizare este proiectat pe o lungime de 19 kilometri, la care se adaugă stația de epurare. Va traversa comuna, pe lung, de la un capăt la altul, cu extensii pe străzile laterale. Lucrările pentru reabilitarea rețelei de apă potabilă vor consta în înlocuirea conductelor vechi, metalice, pe o lungime de 2 kilometri, dar și mărirea capacității bazinelor colectoare. Se vor fora alte două puțuri de captarea apelor și se vor construi și două stații de clorinare.
500 de racordări la canalizare
Gheorghe Uleia afirmă că ar dori ca Primăria Ulmeni să administreze întregul sistem de apă și canalizare, câtă vreme asta ar însemna prețuri mai mici pentru populație, pentru astfel de servicii de utilitate publică. În plus, există în acest sistem o mai bună înțelegere a problemelor de pe plan local, prin păsuirea oamenilor de la plata imediată a serviciilor. Primarul Uleia ne spune că sunt gospodării care, pe timpul verii, înregistrează un consum de apă și de 100 mc, fiind utilizată în grădinărit, una din puținele surse de venit ale localnicilor. Serviciul de apă potabilă este plătit la primărie, uneori plățile fiind efectuate și în avans. Toată rețeaua de apă potabilă este contorizată. Pentru rețeaua de canalizare, sunt prevăzute 500 de racordări inițiale. Ulterior, este prevăzută și o extindere, dar numai după ce se va vedea impactul generat asupra populației, câtă vreme un astfel de nou serviciu presupune cheltuieli suplimentare pentru fiecare gospodărie.
Se vor asfalta străzile paralele cu DN31
Proiectul de modernizarea străzilor înseamnă asfalt pentru 6 kilometri de drum. Străzile vor fi calibrate și luate de la 0, întreaga infrastructură fiind refăcută cu 20 cm balast, nisip, apoi un alt strat de balast, piatră, după care se vine cu covorul asfaltic. La Ulmeni, rețeaua de străzi înseamnă 22 de kilometri. Primele străzi asfaltate, pe o lungime de 6 kilometri, au fost finanțate tot prin Ministerul Dezvoltării, prin Programul Național de Dezvoltare Locală. Prin Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale, s-au mai modernizat străzi, tot prin asfaltare, pe o lungime de 5,6 kilometri. Gheorghe Uleia ne spune că a încercat să asfalteze drumurile care sunt paralele cu DN31, pentru a evita deplasarea atelajelor hipo pe drumul principal care taie comuna, de la un capăt la altul. Străzile vor avea o lățime de 5 metri, rămânând, de o parte și de alta a drumului, suficient spațiu astfel încât să fie loc și pentru introducerea rețelei de canalizare. La Ulmeni, 4970 este numărul locuitorilor. În plus, în comuna sunt circa 700 de copii, cu vârste cuprinse între 1 și 14 ani. Toate aceste utilități, însemnând investiții masive în străzi, rețea de apă și canalizare, în opinia primarului, ar însemna ca populația să rămână constantă și să nu migreze fie în alte localități, mai aproape de centrele urbane, fie în țări unde să se poată accesa locuri de muncă plătite corespunzător.
Dorobanțu: Două proiecte aprobate la finanțare
Vasile Stoica, primarul comunei Dorobanțu, ne spune că a reușit să promoveze un proiect de interes local, pentru care s-a repartizat o sumă consistentă față de posibilitățile bugetare locale. Prin Programul Național de Dezvoltare Locală, finanțat de Ministerul Dezvoltării, comuna Dorobanțu este prezentă cu două proiecte: 1. reabilitare termică, înlocuire învelitoare și reparații curente, corp C1, Școala Gimnazială nr. 1, suma alocată fiind de 169.363 lei; 2. modernizare străzi în satul Dorobanțu – 5.321.304 lei. Suma repartizată este una uriașă față de posibilitățile comunei câtă vreme, anual, bugetul de investiții al Primăriei Dorobanțu se situează undeva în jurul sumei de 200.000 lei. La aceste preconizate investiții, partea de cofinanțare locală este de 300.000 lei. Vor fi asfaltate străzi numai în satul Dorobanțu, pe o lungime de 6 kilometri. Se vor moderniza străzile perpendiculare față de drumul principal care traversează comuna, DN31. Primarul Vasile Stoica ne spune că în nota de fundamentare a proiectului, s-a făcut precizarea expresă că în comuna Dorobanțu nu există nici măcar un metru de asfalt.
Străzi asfaltate
Pentru această situație deloc comodă, Vasile Stoica ne spune că responsabilitatea aparține altora câtă vreme, la momentul accederii sale în această funcție, din 56 de kilometri de rețea stradală, în cele 3 sate componente, Dorobanțu, Vărăști și Boșneagu, doar 11 kilometri de drum era pietruit. Spune că ideea s-a principală a fost aceea de a nu se axa pe modernizarea drumurilor prin asfaltare parțială. „Degeaba mă axez și fac 6 kilometri de asfalt și mi-am spus că e mai bine să mă axez pe ideea asta a pietruirii tuturor străzilor.” În 4 ani, în comuna Dorobanțu, au fost pietruite drumuri pe o lungime de 50 de kilometri. Starea drumurilor a fost un domeniu prioritar pentru edil câtă vreme acestea erau de pământ și, pe timp nefavorabil, localnicii erau nevoiți să meargă la drumul principal cu cizmele de cauciuc. S-a atras finanțare, tot prin Programul Național de Dezvoltare Locală, în prima etapă, prin care s-au pietruit străzi pe o lungime de 6 kilometri. În satul Dorobanțu, drumurile care se vor asfalta vor fi făcute de la 0, de la nivel de pământ. Se speră că vor fi atrase finanțări și prin Grupul de Acțiune Locală Valea Mostiștei, astfel încât partea de drum pietruit în prima etapă a PNDL să fie acoperit cu un strat de asfalt.
A fost recepționată rețeaua de apă potabilă
Se speră în atragerea unei sumei de 90.000 de euro, sumă prin care s-ar putea acoperi 4 kilometri de drum, prin asfalt. La Dorobanțu, fiecare stradă are specificul ei. Unele străzi au fost pietruite într-un mod superficial, acestea trebuind refăcute. Partea bună în comuna Dorobanțu este că sistemul de alimentare cu apă potabilă este finalizat, fiind integrat în Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Ecoaqua, cerință obligatorie în așa fel încât să se poată accesa fonduri pentru introducerea rețelei de canalizare și de amenajare a stației de epurare, câtă vreme numărul gospodăriilor nu este suficient pentru a se finanța un astfel de proiect în mod independent. Străzile în comuna Dorobanțu sunt destul de late astfel încât să se poată introduce rețeaua de canalizare. Rețeaua de apă potabilă a fost recepționată în cursul anului trecut. Fiecare sat component are stație de pompare, iar partea de finanțare a venit tot de la Ministerul Dezvoltării. Se înregistrează însă valori anormale ale nitriților în pânza freatică, mai ales pe zona Vărăști. În schimb, prețul pe metrul cub de apă este unul deloc modic, de peste 2,5 lei. Tot sistemul de distribuție a apei este contorizat și nu există probleme cu presiunea, pe rețea.
Servicii peste posibilitățile financiare
Rețeaua de canalizare, în comuna Dorobanțu, constituie o lucrare extrem de complexă și de costisitoare câtă vreme satul Boșneagu este situat la kilometri buni față de principalul sat al comunei. În Boșneagu, sunt ceva mai mult de 200 de gospodării, satul este îmbătrânit, iar o conductă care să lege localitatea de conducta principală de colectare presupune investiții uriașe și nefezabile. Idea primarului Vasile Stoica este aceea ca o posibilă rețea de canalizare pentru satul Boșneagu să se deverseze în fose ecologice, însă e puțin probabil ca ea să fie acceptată. Nici nu se poate vorbi de construirea a două stații de epurare, una pentru satele Vărăști și Dorobanțu și o alta separată pentru satul Boșneagu. Pentru primele două sate, s-a găsit locul unde să se poată amplasa stația de epurare, spre zona islazului comunal, cu deversare într-un canal colector conectat la fluviul Dunărea. Problema este cu totul alta, ne mărturisește edilul, câtă vreme populația din comună începe să beneficieze de servicii publice normale, obișnuite, însemnând iluminat stradal, rețea de apă potabilă și, într-un viitor nu prea îndepărtat, sistem de canalizare, însă acestea nu pot fi susținute financiar. În zonă, funcționează câteva firme cu profil agricol, iar al doilea mare angajator este Primăria Dorobanțu.