A fost trimis în judecată, ca reprezentant al unei grupări mafiote. Este vorba de Tawil Abbas, cunoscut drept patronul firmei Remat SA Călărași.
În fapt, structura acționariatului din cadrul acestei societăți călărășene este împărțită astfel:
- General Metal Tawil Group SAL Holding – 99,9916%;
- Tawil Abbas – 0,0001%;
- Tawil Zouhair – 0,0001%;
- Găbreanu Ion – 0,0033%.
General Metal Tawil Group SAL Holding este o firmă înregistrată în Liban, Beirut, sub nr. 1900734, din data de 8.06.2006. Este reprezentată de același Abbas Tawil. Firma libaneză deține, în cadrul SC Remat SA, 5.928.672 acțiuni, în valoare totală de 14.821.680 lei, din care 14.470.720 lei, 285.338 USD și aport în natură de 266.257 USD.
Procurorii Antimafia spun că gruparea de criminalitate organizată reprezentată de Abbas Tawil a cumpărat, cu încălcarea legii, 2.450 de vagoane din oțel deținute de CFR Marfă.
Vagoanele au fost casate fără a se specifica metalul din care sunt făcute. Ulterior, au fost vândute ca fier vechi, prin Bursa de Mărfuri București.
Cele 2.450 de vagoane au fost achiziționate cu un preț de 120 de euro/tonă, ulterior fiind revândute cu un preț de 255 dolari/tonă.
În cauză s-a reținut că, în cursul anului 2014, a fost constituit un grup infracțional organizat în scopul săvârșirii infracțiunilor de delapidare cu consecințe deosebit de grave și spălare de bani, grup format de o parte dintre membrii din conducerea decizională/administrativă/executivă și tehnică centrală a Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă. Grupul, care a implicat factori de decizie de la nivelul central și teritorial al societății de transport, a avut drept scop subevaluarea bunurilor din patrimoniul societății, cu prilejul operațiunilor de vânzare-cumpărare a 2450 de vagoane destinate casării, facilitând însușirea de către o societate comercială a diferenței rezultate între valoarea reală și cea subevaluată a bunurilor casate. Subevaluarea a fost realizată prin inițierea de către societatea de transport a unei proceduri de licitație pe Bursa de Mărfuri București a 2450 de vagoane pe roți, la preț de fier vechi, deși, în conformitate cu standardele în materie, deșeurile metalice provenite din casarea materialului rulant se încadrau în categoria “deșeu fier vechi greu” și “deșeu fier vechi special” (oțel), categorii de deșeuri cu o valoare de piață net superioară (fiind ascunsă adevărata natură a materialelor care intrau în compunerea vagoanelor). Având atribuții de administrare și gestiune, în perioada 2014 – 2017, la diferite intervale de timp, în baza aceleiași rezoluții infracționale, prin încheierea și semnarea contractului de vânzare cumpărare din data de 29.08.2016 și cu prilejul executării acestuia prin 14 facturi de predare a bunurilor casate, membrii din conducerea decizională/administrativă/executivă centrală a societății de transport, cu susținerea structurilor sau departamentelor tehnice din subordine, au însușit, în folosul societății din Călărași, 2450 de vagoane subevaluate ca și deșeu de fier vechi, ascunzând starea reală și elementele din fier greu și oțel, cu consecința producerii unui prejudiciu de 33.628.496,44 lei (7.541.036,11 euro).
Dosarul a fost constituit în cursul anului 2016. Zeci de percheziții s-au derulat în data de 3.05.2017, într-un dosar complex de fals intelectual, uz de fals și delapidare cu consecințe deosebit de grave, care viza devalizarea CFR Marfă. S-au realizat descinderi în București și județele Călărași, Prahova, Timiș, Caraș-Severin, Hunedoara, Mehedinți, Arad, Teleorman și Dâmbovița.
Subevaluarea celor 2.450 de vagoane a fost făcută de reprezentanții Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă „CFR Marfă” S.A, prin ofertarea acestora, ca deșeuri de fier vechi, prin intermediul Bursei de Mărfuri București.
Vagoanele aveau în componență oțeluri speciale cotate cu prețuri mult mai mari pe piața de profil.
Ulterior, Mihuț Constantin Crăciun, fostul director general al CFR Marfă, Pavel Bărculeț, director economic-financiar la data comiterii faptelor, devenit apoi director general al CFR Marfa, Daniel Ciobanu, directorul operațiuni dezvoltare în 2016, devenit director al Departamentului vânzări – trafic și Florin-Claudiu Enache, directorul Departamentului vagoane, au fost arestați preventiv.
În cuprinsul actului de sesizare s-a reținut faptul că, reprezentanții din nivelul decizional și administrativ al societății comerciale din Călărași – operator semnificativ, cu o vastă experiență pe piața deșeurilor feroase din Romania – au cunoscut activitatea de fraudare a patrimoniului realizată de angajații structurii de transport feroviar de marfă, aderând la grupul infracțional organizat și au încheiat contractul de vânzare cumpărare din data de 29.08.2016, dobândind 2450 de vagoane subevaluate ca și deșeu de fier vechi, contribuind în această modalitate la cauzarea unui prejudiciu de 33.628.496,44 lei (7.541.036,11 euro). Ulterior încheierii contractului de vânzare cumpărare din data de 29.08.2016, în vederea ascunderii adevăratei naturi a materialelor care intrau în compunerea vagoanelor, în documentele privind operațiunile comerciale au fost atestate fapte și împrejurări nereale, activitate facilitată de reprezentanții din nivelul decizional și administrativ al societății comerciale din Călărași. În manoperele frauduloase au fost implicați factori de decizie de la nivelul central și teritorial a societății de transport, precum și reprezentanții societății beneficiare, după cum urmează: 1. Primul nivel al grupului infracțional organizat a fost constituit din conducerea executivă centrală a Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă, compusă din directorul general, directorul operațiuni dezvoltare, directorul departament vânzări – trafic și directorul economic – financiar, care prin intermediul unor operațiuni bursiere și comerciale, au prejudiciat patrimoniul societății, prin ascunderea adevăratei naturi a materialelor care intrau în compunerea activelor societății, subevaluarea acestora și obținerea unui preț mai mic de vânzare decât valoarea reală. 2. Al doilea palier al grupului infracțional organizat a fost reprezentat de către funcționari din cadrul structurilor sau departamentelor tehnice care funcționau în subordinea directorului vagoane, care, contrar prevederilor legale, procedurilor și regulamentelor interne, au întocmit documentația tehnică de specialitate, atestând fapte și împrejurări nereale privind componența activelor societății care au făcut obiectul operațiunilor bursiere și comerciale. De asemenea, aceștia au supravegheat modul în care structurile teritoriale din subordine au pus în executare dispozițiile privind fraudarea patrimoniului societății. 3. Al treilea palier al grupului infracțional organizat a fost constituit din administratorii structurii de transport feroviar care au pus în executare operațiunile bursiere și comerciale prin procedee tehnice menite să ascundă adevărata natură a materialelor care intrau în compunerea activelor societății. 4. Al patrulea palier al grupului infracțional organizat a fost constituit din reprezentanții societății comerciale din Călărași, beneficiară a contractului încheiat în 2016. Reprezentanții societății comerciale din Călărași au cunoscut activitățile de subevaluare și ascundere a naturii bunurilor operată de reprezentanții unității de transport feroviar de marfă și au facilitat activitatea de delapidare a acestei societăți. Cele 2450 de vagoane supuse casării însumează cantitățile de aproximativ 35.000 tone de oțel și 16.600 tone de fier vechi greu, cantități care au fost menționate în documentele încheiate ca fiind fier vechi.
„La finele lunii decembrie 2016, CFR Marfă S.A. a scos la licitație, prin Bursa de Mărfuri, un nou lot de vagoane. Despre acest aspect, Tawil Abbas a purtat mai multe discuții cu numitul Alex Teșoi, reprezentantul Silcotub, rezultând că rezultatele licitației pot fi influențate prin neprezentarea la licitație. Rezultând că va aștepta până în luna februarie a anului 2017, când prețul cerut prin bursă va scădea”.
Referatul procurorilor DIICOT consemnează:
„La ora 14.20, Tawil Abbas a fost sunat de către numitul Alex Teșoi, reprezentantul Silcotub. (…) În timpul discuțiilor, cei doi au folosit sintagma „pentru greu special, 250 de dolari pe tonă” și pentru „mediu, dacă e mediu din ăla industrial… 240 dolari pe tonă!”, făcând referire la tabla obținută din valorificarea vagoanelor. Alex Teşoi a acceptat 255 pentru greu special și 180 pentru șpan.”
Prejudiciul cauzat Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă ”CFR MARFĂ” S.A. prin activitatea infracțională se ridică la valoarea de 33.628.496,44 lei echivalent a 7.541.036,11 euro. Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă ”CFR MARFĂ” S.A. s-a constituit parte civilă în dosarul penal. În cauză au fost instituite măsuri asiguratorii asupra a 76 de imobile din București și județele Călărași, Dâmbovița, Prahova, Constanța, Gorj, Hunedoara, Iași, Ilfov și Galați.
Se arată, totodată: Prin rechizitoriul din data de 29.03.2023, procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism – Serviciul Teritorial Timișoara au dispus trimiterea în judecată a 35 de inculpaţi (cetățeni români și libanezi, parte dintre aceștia având calitățile de director general, director operațiuni dezvoltare, director economic-financiar, director vânzări, șef serviciu, inginer și contabil), pentru săvârșirea infracțiunilor de constituirea unui grup infracţional organizat, delapidare în formă continuată cu consecințe deosebit de grave și spălare de bani în formă continuată.
35 de inculpați au fost trimiși în judecată, la data de 29.03.2023, în dosarul 1312/30/2023, pe rolul Secției Penale a Tribunalului Timiș, cu Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă „CFR Marfă” S.A constituită drept parte civilă.
Față de toate aceste acuzații, reprezentanții firmei Remat SA Călărași au venit cu următorul punct de vedere:
Urmare a comunicatului de presă emis de către Direcția de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism în data de 01 aprilie 2023, prin care s-au furnizat informații privind trimiterea în judecată a mai multor persoane (din cadrul conducerii decizionale/ administrative/ executive și tehnice centrale a Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă și din cadrul societății Remat S.A. Călărași), informații preluate si colportate de către o parte a mass-media, societatea Remat S.A. Călărași face cunoscute următoarele:
Reprezentanții societății Remat S.A. Călărași nu au avut și nu au niciun fel de legătură cu persoanele trimise în judecată din cadrul Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă și nu au săvârșit niciuna dintre infracțiunile reținute în plan secund de către reprezentantul Ministerului Public.
Totodată, în acest moment, facem precizarea că societatea Remat S.A. Călărași a achiziționat cele 2.450 de vagoane de la Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă, în cadrul unei licitații publice, legale, derulată prin Bursa Română de Mărfuri, licitație la care au fost invitați să participe toți operatorii de profil din domeniu. În acest sens, al asigurării publicității procedurilor, la licitație au fost invitate să participe un număr de 121 de societăți. Contractul de achiziție a celor 2.450 de vagoane a fost încheiat cu respectarea tuturor dispozițiilor legale în materie, legalitatea contractului fiind stabilită în primă instanță de către Tribunalul București, hotărâre menținută şi de către Curtea de Apel București, fiind așadar consfințit pe cale judecătorească, în mod definitiv, dreptul societății Remat S.A. Călărași la executarea în bune condiții a contractului de achiziție prin licitație publică.
Rezervându-ne dreptul de a proba, și în fața instanței, inclusiv prin probele aflate deja la dosarul cauzei, nevinovăția noastră și lipsa de implicare în orice activitate infracțională, precizăm încă o dată că reprezentanții societății Remat S.A. Călărași, prin faptele lor, nu au generat și nici nu au facilitat crearea vreunui prejudiciu în patrimoniul Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă, cum eronat susține reprezentantul Ministerului Public.
Dincolo de lipsa de temeinicie a acuzațiilor aduse reprezentanții societății Remat S.A. Călărași și inexistența vreunui prejudiciu, arătăm faptul că, trimiterea în judecată este, în măsură determinantă, expresia unei erori făcute de către organele de anchetă, între valoarea contractului (valoarea contractului potrivit aprecierii DIICOT pentru cele 2.450 de vagoane) și valoarea pretinsului prejudiciu.
Dosarul penal se află în prezent într-o etapă în care prevalează principiul prezumției de nevinovăție, astfel cum se arată în chiar comunicatul de presă emis de către D.I.I.C.O.T.
În peste 30 de ani de activitate în domeniul colectării şi valorificării deșeurilor feroase şi neferoase, noi, reprezentanții societătii Remat S.A. Călărași am acționat întotdeauna cu bunăcredință și în respectul legii, motiv pentru care negăm și respingem orice acuzații ale Parchetului, formulate doar pentru a justifica menținerea pe rolul unității de parchet a dosarului penal timp aproape 7 ani. Avem deplină încredere în justiție şi suntem convinși că adevărul se va stabili în instanță.